Thursday, July 11, 2013

taraweh !

bismillahirrahmanirrahim.

okeh, dah maken rajin pulak hapdet. dah la bulan puasa. heh. maken rajin pulak engkau bukak internet ? ape kes ? bukak la quran ! buku histo ke, buku ilmiah ke. 

hihi, ni usaha nak mencelikkan mata sampai pukol 3 japgi, nak sahur lepas tu terus solat subuh. sini kalau aku tidur malam, memang melepas la nak sahur. dah la perut ni manja terlebih, nasib baik bulan puasa ni dah faham sikit tuan dia kena puasa, and lagi teruk terlepas solat subuh oiiii !

1st day ramadhan, takbanyak benda yang aku buat, sobs. dapat tilawah alquran sikit. baca buku histo 2-3 mukasurat, buat latihan 2mukasurat. teraweh pon terkurang daripada semalam. tapi, alhamdulillah dapat teraweh dekat masjid harini. join am, ifa, nad dengan nispa. first time terawih dekat masjid di perantaun, first terawih semalam buat dekat rumah je, sorang pulak tu. memang menggamit memori ke kampung lubok kawah la jawabnye ! ahli beit ramai yang Allah bagi cuti, yang lagi dua orang dah lari dari rumah. sorang pergi balek rumah negeri, katanya nak dapat zuuppp terawih jemaah dekat surau rumah negeri, kes haritu JAKSI takgalakkan solat dekat masjid dengan keadaan Mesir yang masih takstabil. yang sorang lagi teman kawan dia dekat rumah, dah kena tinggal sorang-sorang sebab ahli beit semua dah balik malaysia. so tinggalllah aku keseorangan, memang insaf kot. mana taknya kalau sebelum ni memang liat nak ikut mak pergi masjid, sekali kena puasa dekat negara orang Allah bagi cash, rasa puasa sorang-sorang, terawih pon sorang-sorang.

tapi, tadi keluar pergi masjid selamber je takpakai musyrif. sebab jalan ke masjid memang meriah dengan orang-orang arab. best la jugak, macam duduk kampung, cumanya kalau kampung tanah air nak ke masjid kena naik motor, sini jalan kaki. memang best ! ke aku sorang je rasa best jalan kaki ? abaikan. tapi, masjid sini mostly buat 8rakaat je. tadi lepas habis 8rakaat terus imam bangun buat witir, terus tengok ifa, dah witir ke ? haha padahal tadi dah teragak-agak nak keluar lepas 8rakaat tu, takselesa dengan tudung aku yang satu ni. okeh, habis pasal terawih :D

HAH, nak kasi tips khatam al-Quran untuk bulan puasa ni. 
alang-alang tadi pagi tengok video ustaz zahazan, nak share apa yang dapat.
puasa kan selalunya 29 hari, tapi kata ustaz zahazan kita amik 27 hari, sebab hari yang 27 ni banyak yg kata malam lailatul qadar. so,

604mukasurat bahagi 27hari = 22.37ms / hari
23 bahagi pulak dengan 5waktu solat = 4.6ms / solat

bila dah bahagi ikut waktu solat, nampak ringan sikit kan ? insyaAllah, boleh khatam quran bulan Ramadhan kali ni. tapi, kalau rasa takmampu boleh je nak bahagi dengan 29., try jugak untuk habiskan al-Quran bulan Ramadhan ni. tapi, aku takbahagi dengan 27, aku bahagi kurang daripada 27. orang perempuan kan ada Allah bagi cuti, so aku tolak berapa hari aku selalu cuti dapatla dalam 6-7 mukasurat per solat. lebih sikit je pun dari yang bahagi dengan 27,29 hari. kalau novel setebal 3++ mukasurat boleh habis 7hari., meaning, sehari dalam 4+ muka surat boleh baca., takkan Quran tak boleh ? dapat pahala berganda pulak tu.

dan satu lagi, jangan lupa qiam ! specially orang-orang yang macam aku ni hah. tak tido malam, jangan lepaskan peluang nih, even korang tak tidur lansung lepas isyak + terawih tadi. rugii bhai. macam zaman aku bodoh dedulu, stay up study tapi tak qiam pon. sebabnye dulu aku paham kalau nak qiam kena tidur dulu. tapi tahun lepas ada ustad kasitau qiam tu maksudnye berjaga malam, so dah taktidur, berjaga la kan. Allah terima ke tak, tu lain kira, at least kita dah try buat.



di bulan Ramadhan ni jom kita praktis untuk
KURANGKAN MAKSIAT, TINGKATKAN AMAL !
moga bulan puasa ni jadi titik tolak kita untuk jadi insan yang lebih baik dari hari-hari semalam.


Salam Ramadhan Kareem dari Bumi Kinanah.



footnote : bukak puasa hari pertama dapat nasik ayam ! thankkayu my ahlibeit. sekarang mengidam donut pulak, aiseh. rindu bazaaaar !