Wednesday, July 10, 2013

like nothing happen ?

bismillahirrahmanirrahim.

isnin lepas, bangun tidur, celik mata terus on handphobe connect internet terus log in facebook. boleh kata dah jadi rutin sejak 307 lepas. masih ternanti-nanti kembalinya dr.mursi sebagai presiden mesir. lepas solat subuh, tengok handphone, terus terbaca tentang serangan yang dilakukan oleh tentera terhadap penyokong dr.mursi waktu solat subuh !

okeh, mengucap panjang. sampainya hati tentera-tentera ni lepaskan tembakan waktu orang tengah solat. seriously, most of them are muslim, how could they do something like that ? syurga pasti buat kalian para syuhada'. memang haritu dah takboleh fokus nak study untuk exam, kerja tengok facebook nak tahu apa tindakan penyokong ikhwan dan dr.mursi, apa kata presiden haram adly mansour, apa kata tentera. hati taksanggup nak tinggalkan mesir dalam keadaan yang macam ni. sebelum ni ingatkan dah ada tanda-tanda pihak tentera akan tarik balik rampasan kuasa. tapi silap, lagi teruk apa yang mereka buat. dah macam tentera israel dengan syria.

petang tu, timbul ura-ura kata talian internet dengan telefon akan diputuskan. nak sembunyikan apa yang jadi subuh tadi, padahal benda ni dah tersebar meluas. dan sebelum masuk waktu asar, heboh pulak pasal exam budak-budak ainshams yang akan ditunda. dah macam cacing kepanasan, kalau sebelum ni senior-senior tahun 3,4 dengan junior je yang kena tangguh., kali ni kami pulak yang merasa. setakat hari ni, exam ditunda ke 14 dan 16 julai. doakan, ada hikmah mungkin, Allah tahu aku masih belum bersedia.

ini point yang sebenarnye aku nak tulis, aku hairan dengan penduduk abbasiyah.
yang rata-ratanya aku tahu mereka ni kebanyakannya antimursi. tapi mereka still boleh jalankan aktiviti harian macam biasa dalam keadaan sekarang, dengan apa yang baru jadi hari isnin lepas. tak ada sikit pon dalam hati nak turut serta menentang pihak tentera lepas apa yang tentera buat pada orang ISLAM. rasa macam nak je pergi tanya ammu kedai bawah ni, ammu engkau sokong siapa ? engkau tahu tak tentera buat apa dekat penyokong-penyokong dr.musi waktu solat subuh hari isnin lepas ? engkau tak rasa marah ke ? ah ammu, pentingkan poket je kan ? kalau aku fasih cakap bahasa arab memang dah lama aku attack ammu ni. tapi apakan daya, dah la nak cakap pon terkial-kial cari perkataan., dikeliling pulak dengan puak-puak tamarud memang tak la. memang cari nahas.

doakan mesir kawan-kawan. bukan sebab aku risau dengan tiket flight sangat. tapi, aku nampak yang pihak tentera dan presiden haram tu takkan beranjak dengan apa yang mereka buat. takat sekarang je senang-senang lantik perdana menteri baru, tak kisah lansung dengan rakyat yang sabar menolak rampasan kuasa ni. tentera pulak bukan main berani tembak-tembak suka hati. Allah, moga yang HAQkan tertegak dan yang BATIL kan jatuh. Allah memegang segala rahsia setiap apa yang berlaku, aku mintak sangat-sangat doakan ISLAM dibumi Mesir. 

doakan dr.mursi diberi kekuatan untuk menghadapi ujian ni.
doakan rakyat mesir tetap dalam mempertahankan kebenaran, diberikan kesabaran dan ketabahan menempuh hari-hari yang mendatang dalam bulan ramadhan.
doakan penyokong tamarud dibukakan pintu hati oleh Allah.
doakan kemenangan Islam dibumi palestin, syria dan mesir.
doakan perjalanan exam kami dibumi mesir berjalan lancar.
amin, amin, amin.


footnote : pertama kali sambut bulan ramadhan di perantauan berseorangan. sobs